On 7:20 AM by Hafsah Mardhiah in , , , , ,

Salam Jumaat.. Petang ni baru saya dapat masuk workstation Shaklee saya. Pagi2 lagi saya keluar bersama Reem untuk berjumpa dan memberi konsultasi kepada kawan saya tentang penyusuan susu ibu. Beliau sedang cuba untuk memberikan susu ibu sepenuhnya kepada baby yang diperkenalkan susu formula sejak daripada awal kelahiran. (Nanti ada masa saya ulas tentang tu)
Sekarang ni saya nak kongsi kisah seorang kawan saya,Hasmah tentang macam mana beliau mampu mengurangkan berat badan sebanyak 14kg! Hebat kan.. Saya pun sangat teruja mendengarnya. Hehe.. tapi saya takut nak cuba, sebab nanti tinggal tulang je. Sebab badan dah sangat slim gara2 BF.. lagi slim daripada sebelum kawen.. I LOIKE .. hehe ;D

Tapi sape2 yang rasa badan bagai dipam2 tu, especially ibu2 yang lepas bersalin tapi berat belum turun sepenuhnya.. JOM DIET cara HASMAH!! Cerita asal dari blog beliau..




Ini lah saya sebelum dan selepas (sekaranglah tu)..
Saya mula sedar yang badan naik sejak anak ke 2 saya berumur 6bln..selera makan membuak2..dan badan juga bagai dipam2..lagilah saya ni menyusukan anak sepenuhnya dengan susu ibu, saya tak boleh nak diet beria2..jadi saya bedal je apa makanan yang terlintas difikiran ni nak makan..yang sangat sedihnya bila seluar Jeans saya yang saiz 34 tu dah tak muat lagi..huhu...
Jadi saya mula berazam nak muatkan semula seluar Jeans yang saiz 34 tu..sebab saya sayangkan seluar tu..dan tambah lagi saya sayangkan badan saya yang slim masa anak dara dulu..ceh..slim ke..haha..

Jadi jom saya sharekan apa yang saya buat bermula dari bulan 3 tapi yang betul2 dietnya dari bulan 6 2011 ni lah..
1.     Saya kurangkan makan Nasi. Mula2 makan dalam jumlah yang sedikit..ada juga beberapa bulan saya tak sentuh nasi dalam 2 bln macam tu lah..memang susah nak biasakan tapi lama2 saya jadi terbiasa..
2.     Saya kurangkan minum air manis terutama sekali minuman dalam tin. Gula dalam minuman tin tu sangat tinggi tau..
3.     Saya kurangkan fastfood(No KFC, No Pizza)
4.     Saya bersenam dalam rumah je..senaman ape yang saya buat ye..saya skipping dan saya main hullahoop yang gelung rotan gelek2 kat pinggang tu lah.. ;) memang berpeluh..mula2 saya digelakkan oleh anak2 dan suami..huhu..
5.     Saya mula AEROBIC kat Tmn Pulai Perdana JB dah dekat sangat dengan rumah..baru mula 2 bln..saya ambil program "Shape Your Body"..buat ape dengan program ni..sebab saya perlu untuk saya bentukkan semula badan saya yang dulunya gemok dengan beraerobic..memang terbaekkk..
6.     Saya banyakkan makan sayur dan makanan yang kurang kalori seperti meehoon sup..mula2 memang tak seleralah nak makan tapi "alah bisa tegar biasa"..
7.     Saya banyakkan minum AIR MASAK..sebab air masak juga membantu untuk meningkatkan metabolisma badan kita..
8.     Saya KAWAL NAFSU MAKAN saya yang dulunya sangat suka makan makanan yang berlemak seperti masak lomak cili api..haha..maklumlah saya orang N9..
9.     Saya menjalani PROSES DETOX dengan HERB-LAX SHAKLEE..sebab untuk kuruskan badan wajib menjalani proses penyikiran toksin dalam badan dahulu supaya mudah untuk proses penyerapan vitamin berlaku..maklumlah dah hampir 30 tahun hidup perut ni pun dah macam2 terima jenis makanan..
10. Saya ISTIQAMAH makan LECITHIN SHAKLEE sebab ia membantu untuk saya dapatkan berat idaman saya..dan juga kalau dulu saiz jeans 34 pastu 31 dan sekarang dah saiz 29..macam tak caye je..tapi kene percaya... ;)

Memang lambat untuk saya daptkan berat ideal dengan ketinggian saya dan ambil masa yang lama juga..tapi dek NEKAD dan AZAM saya teruskan juga..seiringlah dengan USAHA..bukan angan2 je..berat saya masa pakai baju oren kat atas tu lebih kurang 74kg..BMI terlebih berat badan..saya cuma nak dapatkan berat ideal je..dan sekarang berat saya lebih kurang 60kg..BMI berat normal..tinggi tak lah tinggi mane pun 159cm..rasanya dah cukup kot berat takat ni..xmo kurus lagilah sebab banyak baju lama dah tak boleh pakai kene kecikkan..huhu..
SABAR adalah kunci utama untuk DIET ni..sebab badan tak ambil masa sehari untuk gemok dan juga badan tak ambil masa sehari untuk kurus...biar lambat asalkan selamat..jom saya sharekan info produk Shaklee yang boleh anda pilih untuk DIET..Ianya cuma saranan..terpulang pada anda dan juga bajet ye..tiada paksaan..sebab kalau tengok 10 perkara yang saya buat 2 je bantuan dari Supplement..yang 8 lagi silalah baca..hehe..
_______________________________________________
Ya, SABAR adalah kunci utama untuk berdiet ni...selain itu, disiplin amatlah diperlukan klau nak jadi cantik ye? Supplement pun sedikit sebanyak membantu juga seperti Lecithin untuk pecahkan lemak dan Herb Lax untuk bantu proses detoks.. kalau ibu yang menyusu, cukup lah ALFALFA untuk detox. Juga sangat2 digalakkan mengambil Energing Soy Protein untuk kesan lebih optimum, kerana protein terbukti meningkat metabolisme badan. Kelebihan menggunakan shaklee dalam proses kuruskan badan ni, ialah Shaklee merupakan supplement yang berasaskan sumber semulajadi...jadi, insyaAllah selamat ye..




credit

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Feel free to share!



Apa Kata Anda